Test Flyvning/Godkendelses flyvning.

Godkendelses flyvningen skete på Lindtorp flyveplads. Startbanen er en ca. 1100m lang asfalt bane. Vejret var rigtig godt med ca. 3-4 sek/m fra Øst.  Og da banen ligger øst-vest var det ideelle forhold til en godkendelses flyvning.

Ved den første start af Moki motoren, for en uge siden, gik den ikke helt stabilt og til sidst gik den helt i stå. Jeg var derfor indstillet på at bruge nogen tid på indstilling og test af motor. Jeg havde stillet idle skruen lidt mere magert, inden start af motor. Og det gjorde underværker. Motor startede nemt og fik lov til at køre ca. 500ccm benzin igennem i tomgang. Primært for at kontrollere at Moki'en ikke kørte varm. Motor testen blev i starten gjort med åben motor cowl, som til slut blev lukket. Og stadigvæk kørte Moki som en drøm, stabil og tillidsvækkende.

 

FW190's vinge havde fået enkelte transport skader på vejen op til Lindtorp. Skaderne var sket i traileren, hvor vingen ikke var sikret godt nok. Det betyder selvfølgelig at jeg har nogle ting der skal rettes i traileren, således at det ikke kan ske skader igen. Det var heldigvis kun små kosmetiske skader på vingen, og forsinkede os kun i 30 min (tørretid for epoxy).

Alle systemer blev checket endnu engang. Luftsystemet holdt fint luft, men udfældning af understel var meget langsom. Det var noget der skulle tages højde for ved udfældning af understellet ved landing. Understel skulle sættes tidligt. Luftsystemet er faktisk 2 systemer - en til hver side, hvor styrbords side også trækker halehjul. Og der er derfor en yderligere forsinkelse på denne side. Begge luft systemer kan justeres, og der skal nok justeres noget inden begge sider arbejder ens.

Efter lidt vente tid blev motor startet igen og nu blev full power testet. Motoren gik upåklageligt. Men Jan ømmede sig noget. Der er voldsomme kræfter i den motor. Og hvis man står og holder flyveren med benene, så gør det ondt. Mine tvivl omkring motoren kunne trække af med FW190's 24,2 kg forsvandt som dug for solen.

Alt fungerede 100%, og jeg kunne ikke finde flere undskyldninger, for at udsætte testflyvningen. Så FW190 blev sluppet fri og begyndte at taxi ud til startbanen. På grund den indirekte styring igennem fjedre i halehjuls styringen kan den være lidt tricky under taxi, især i sidevind. Men det gik ok, og efter et lille stop på vej ud til start, (troede at Stig sagde jeg skulle vente 5 min) fik jeg den ud på startbanen og drejet op i vindretningen.

 

FLYVNINGEN:

En sidste ror kontrol, herefter langsom gas og til sidst fuld throttle og FW190 springer frem. For f..... der er kræfter i den motor. FW190 trække meget til højre - jeg korrigere til venstre - og efter få meter går hun i luften - det er mere end 24 kg hun vejer og der er næsten ingen start tilløb. Men nu går det stejlt op, og den motor trækker bare af med FW190 uden problemer. Men hun er ude af trim, og fw190 vil bare op og til højre. Gear up og så det er bare med at komme op i højden og få trimmet hende ud. Der går 2 runder inden hun er i trim. Det er utroligt så godt hun flyver og så rolig hun ligger. FW190 er blød og reagerer prompte på alle styre impulser. Jeg har lidt for meget udslag på højderor til det jeg normalt kan lide og bruger, men alligevel behagelig.

Så kan jeg endelig få hende lidt ned og se hende rigtig. Og nu kommer hun blæsende - for h..... hvor er hun hurtig. Det må være de 18" stigning på propellen der sætter farten op. Jan bander - han forsøger at få nogle billeder, men hun er for hurtig og han insisterer på, at jeg prøver igen. Det blev vist bedre med billederne på anden forbi flyvning. Men nu vil han se et loop, og da det er ham der skal skrive under, på godkendelsen, får han et loop. Med fuld gas næsten hele vejen rundt, jeg kan ikke lide motor lyden i middel gas område - den går ikke rent. Så flyvningen forsætter det meste tiden med gaspinden langt fremme.

Så skal jeg prøve en rulning, og hun er perfekt, langsom rundt i rulningen i fuld kontrol. Dejligt. Flere forbi flyvninger, der er virkelig fart på, meget fart - den motor trække voldsomt fra. Hvordan kunne jeg være i tvivl om der var kraft nok? Hun er virkelig en fornøjelse at flyve og hendes vægt på over 24 kg mærkes overhoved ikke i luften. Det er, som om hun ligger på skinner og buldre frem som et lyntog. Men så er Stig der - de 5 min er gået, du skal lande. Men nu var jeg lige kommet i gang!, men må hellere gøre klar. Husk forsinkelsen på udfældning af understel! Gad vide hvordan hun er under langsom flyvning? De 24 kg er ikke til at spøge med! Skal jeg sætte flaps? Der er ingen tid til at afprøve alle disse ting. Jeg beslutter mig for at behandle hende som de andre FW190 jeg har fløjet. Retracts ud på medvinds benet, efterfulgt af fuld flaps. Hun hopper en anelse - hun er for hurtig - gas til 1/3 og hun falder til ro. Så går det til finalen - warbird landing - stejlt ned mod et punkt kort før landings punktet og fang hende. Gas væk og FW190 hopper efter første berøring med banen og flyver ca. 20m videre, inden hun sætter sig på alle 3 hjul. Det skal gøres bedre næste gang. Men hvad er det - hun skærer ud til højre og ind i græsset. Jeg kan ikke holde hende på sideroret, når der ikke er træk fra propellen. De andre fw190 har i øvrigt samme problem. Kold sved på panden indtil hun standser. Puha det var ikke sjovt. Godt der ikke var nogle bane lamper i vejen..

Billeder af FW190 i luften taget af Jan Rundstrøm

 

Til slut for prøve flyvningen:

Efter landingen viste det sig at venstre motor cowls låge stod åben og har formodentlig gjort det under det meste af flyvningen. De kroge, på låsen, der holder lågen på plads var blevet trukket ud af deres form, temmelig sikkert på grund af trykket under cowl. Og jeg skal have lavet 6 nye kroge i en bedre styrke.

Men en pragtfuld skala modelflyver.

Det har været en lang rejse, men jeg har nydt hver et minut, og hver en time.

Og jeg glæder mig til forhåbentlig de næste mange timer med min pragtfulde FW190 a8r3. Nu skal jeg have fundet den ETC501 og droptank frem og monteret. Og den 3 bladet propel. Og den skala udstødning og og ............................ pas nu på vægten!

 

20 april 2014